Produktionslinjer
Dr. Nduku Kilonzo designer brandet Inyah, som betyder mor på kamba. Historien bag brandet er, at Nduku Kilonzos mor satte hende i en syskole hos nogle nonner, da hun havde en pause mellem gymnasiet og universitetet.
Nduku Kilonzo blev så glad for at sy og designe, at hun sagde til moren, at hun ville være skrædder i stedet for at gå på universitetet. Men det ville moren ikke høre tale om, så Nduku Kilonzo uddannede sig til læge.
Hun arbejdede flere år i internationale organisationer, og da hun kom tilbage til Kenya for at arbejde for regeringen begyndte hun at designe sit eget tøj. Det fik hendes svigerinde til at foreslå, at de lavede et tøjfirma sammen, hvor Nduku Kilonzo designer tøjet, og svigerinden tager sig af forretningen.
I filmklippet herover fortæller Nduku Kilonzo om, hvorfor det kan være svært for kenyanske virksomheder at eksportere deres varer til andre lande. Det handler blandt andet om, at det kræver mange penge eller kapital, hvis man skal øge sin produktion. Det er også vigtigt, at produkterne er ens. Fx hvis Hennes og Maurits skal købe skjorter eller t-shirts skal de være sikre på, at alle hvide t-shirts i størrelse small er fuldstændig samme størrelse og farve hver gang.
Designer: Dr. Nduku Kilonzo
Brand: Inyah
Når I har set filmen kan i diskutere følgende spørgsmål:
Hvorfor taler Nduku Kilonzo om, at det kræver kapital, hvis man skal eksportere i stor skala?
Hvorfor er det vigtigt at et stykke tøj, der skal eksporteres altid har helt den samme facon, fare og størrelse?
Nduku Kilonzo siger, at man kan bruge kunstig intelligens til at få bedre kvalitet i produktion og design. Hvorfor kan man bruge kunstig intelligens til det?
Du kan læse om kunstig intelligens på Faktalink
BESTIL NYHEDSBREV
Vi sender ca. en gang per måned