Masaikvinder fra Tanzania med traditionelle smykker. I en periode solgte Hennes og Maurits kopier af masaismykker uden at fortælle, hvor smykkerne kom fra. Foto: Ruud Zwart 

Kulturel appropriation  

Dette afsnit handler om kulturel appropriation, hvad dette betyder og hvordan det påvirker unge modedesignere i Kenya og i hele verden.  

Kulturel appropriation er et begreb, der har fået meget plads i medierne de seneste 10 år, især i modebranchen, popkultur og underholdning. Begrebet har mange definitioner og forskellige forståelser, men hvis vi slår op i Oxfords ordbog, betyder det: ”Den ikke anerkendte eller upassende overtagelse af et folk eller samfunds kultur, skikke, praksis, ideer osv. af medlemmer af et andet og typisk mere dominerende folk eller samfund” (oversat).  

Det vil sige, at det er ikke problematisk i sig selv, at vi inspireres af andre kulturer og traditioner, men problemet opstår når det sker uden respekt og forståelse for eller anerkendelse af den kultur, vi låner fra. Det kan for eksempel være når nogen ´gør grin’ med en kultur ved at klæde sig ud som en kineser mexicaner eller noget helt tredje til fastelavn eller til en fest. Et andet eksempel kan være, når et kendt tøjmærke, tjener penge på at bruge et tøjdesign fra en anden kultursom du kan læse mere om senere. .  

Det er et svært begreb og fænomen, fordi det rummer mange nuancer og problematikker – kulturel appropriation bliver nemlig ofte knyttet til voldelige historier såsom slaveriet eller kolonialiseringen. Blandt andet er det ikke i orden at lege ’cowboy og indianer’ i USA, fordi det beskriver en voldelig historie, hvor cowboys slog ’indianere’ ihjel, for at selv at få plads i Nordamerika. Dette er også grunden til at vi i dag siger indfødte amerikanere i stedet for indianere. Kulturel appropriation er derfor et sårbart, men vigtigt emne for mange minoriteter rundt om i verden, der ønsker at deres folk og samfund skal anerkendes og behandles med respekt. Dette er nogle af årsagerne til, at kulturel appropriation er blevet diskuteret rigtig meget – men det er også fordi, det kan være svært at vurdere, hvor grænsen går mellem det at stjæle og det at få inspiration. Mange kendte såsom Rihanna og Kim Kardashian er blevet beskyldt for kulturel appropriation. Det kan I læse mere om i links nederst på siden.  

Maxhosa og Zara  

Det sydafrikanske tøjmærke Maxhosa, er et brand, der har oplevet kulturel appropriation og er et godt eksempel til at forstå, hvordan kulturel appropriation er problematisk.  

Laduma Ngxokolo er designeren bag mærket Maxhosa. Han gør brug af traditionel Xhosa perle-arbejde, der oprindeligt er fra Xhosa-folket, en etnisk gruppe lokaliseret udenfor Cape Town i Sydafrika. Ngxokolo er selv fra Xhosa-folket. Det vil sige, at tøjet han designer, er lavet på en meget speciel måde, hvor perler bliver flettet sammen.  

Kvinder i traditionelle xhosa draget med de flettede perler Laduma Ngxokolo bruger i sine designs. Foto: Wikimedia. 

I 2019 var Ngxokolo I Johannesburg og begyndte at modtage beskeder fra New York og London, hvor to af hans kunder sendte billeder af strømper fra tøjbutikken Zara. Strømperne på billedet havde et design meget lig det specielle mønster Ngxokolo bruger i sit tøjmærke. Ngxokolo Havde ikke givet Zara lov til at bruge det traditionelle mønster, og de havde derfor stjålet mønstret til deres eget tøj. Ngxokolo kontakter Zara og indenfor kort tid var produkterne forsvundet fra Zaras butikker og hjemmeside. Zara vidste derfor tydeligt, de havde gjort noget galt. I dette tilfælde er Ngxokolo heldig, fordi han har kontakter i modebranchen og derfor havde mulighed for at kontakte Zara. Men der er rigtig mange designere i Afrika, der oplever at kendte store mærker stjæler deres ideer, hvor de intet kan gøre og ingen penge tjener. 

Det problematiske er at der er masser af tilfælde, hvor designere fra vesten, tjener mange penge på at bruge ideér og traditioner fra afrikanske kulturer og designere. Det har ingen konsekvenser for de store tøjmærker, men det har mange og store konsekvenser for modeindustrien i Afrika. Det betyder blandt andet at mange designere i kontinentet ikke bliver anerkendt eller set, hvilket påvirker den afrikanske modeindustri, og dermed også de afrikanske designeres muligheder for at tjene penge. 

Links til artikler der beskriver sager omhandlende kulturel appropriation: 

Kim Kardashian: https://costume.dk/kultur/maa-du-gaa-med-kimono-have-dreadlocks-eller-twerke  

Rihanna: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/et-slag-i-hovedet-paa-asiatisk-kultur-rihanna-faar-kritik-kinesisk-magasin-forside  

Maxhosa og Zara: https://www.forbes.com/sites/declaneytan/2019/01/31/how-laduma-ngxokolo-battled-cultural-appropriation-and-is-building-an-african-luxury-heritage-brand/?sh=5369f23035e6  

Links til butikker, hvor du støtter afrikanske kunstnere og producenter: 

Butikken, African Touch, der ligger på Frederiksborggade i København: http://www.africantouch.dk/  

Salaam Film & Dialog
Vermundsgade 38E, 2.sal
2100 København Ø
CVR: 28164297
Tlf: 32 118 188 / 32 118 288
info@salaam.dk

BESTIL NYHEDSBREV

Vi sender ca. en gang per måned