Fra sociale medier til fællesskaber: 6. klasse på Ørestad Skole fik sat fokus på medborgerskab
Den 3 og 4 september besøgte vores to oplægsholdere, Emilie og Fatma, 6. klasse på Ørestad skole for at holde workshop og undervise eleverne i medborgerskab.
Første modul stod Emilie for og efter en kort introduktion til Salaam, og til hvad medborgerskab er for en størrelse, tog hun fat på modulets tema: sociale medier. I en tid, hvor de spiller en stadigt større rolle i samfundet og i vores liv, er det vigtigt at eleverne lærer, hvordan man navigerer sikkert på nettet og forholder sig kritisk til den information man møder online.
Men hvilke medier bruger eleverne egentlig? Gennem en hurtig håndsoprækning blev det klart, at ud over de populære platforme som YouTube, Snapchat og Instagram, at TikTok var den absolutte favorit.
Emilie bevægede sig hurtigt ind på emnet digitale krænkelser og eleverne blev også hurtigt enige om vigtigheden af at spørge om lov, inden man deler billeder og videoer, af andre, på nettet. Emner som AI, deep fakes og fake news blev også diskuteret. ”Man tror ikke så meget på ting, fordi man nemt kan blive snydt” lød det fra en elev, mens en anden bemærkede: ”Der kan komme konflikter, fordi der kommer rygter”, resten af klassen var helt enige.
I modul to var fokus på fællesskaber, fordomme og kompromiser. Fatma åbnede med at spørge eleverne, hvad de troede, de tre ord betød. Eleverne så derefter to kortfilm ’Nightshift’ og ’Ztriwer’, men først delte Fatma personlige historier om sine egne oplevelser med de tre temaer. Efter filmene diskuterede Fatma og klassen om, hvad de synes om dem og hvordan filmene passer ind i de tre temaer.
Eleverne var enige om, at fællesskaber kan være både gode og dårlige, og at et godt fællesskab er et, hvor der er plads til forskelligheder og hvor ingen føler sig presset eller ekskluderet.
Dagen efter mødtes vi med klassen igen til det sidste modul, der handlede om samarbejde. Eleverne blev inddelt i grupper og skulle her bruge deres kreativitet til at lave enten et lille skuespil eller en tegneserie, der reflekterede deres læring fra de to sidste moduler. Resultatet var både sjovt og imponerende. Én gruppe havde lavet en tegneserie om Taylor Swift, der blev hacket på sociale medier, mens en anden gruppe opførte et skuespil om en kidnapning. En tredje gruppe havde lavet et humoristisk skuespil om et diskotek på savannen, hvor alle dyr – uanset art – var velkomne.
Det var tydeligt at se, at eleverne havde taget medborgerskab workshoppen til sig og gjort sig tanker om både digitale og virkelige fællesskaber. Og specielt én ting var klassen fælles om at mene: Husk altid at vær dig selv og giv alle en chance.
// Simone Straarup Weberg, praktikant hos Salaam Film og Dialog
BESTIL NYHEDSBREV
Vi sender ca. en gang per måned